Internationell butikskampanj för Osrams nya LED-lampor
”Good old glow, brand new bulb”
Sedan 2012 är glödlampor ett minne blott inom EU, eftersom de förbrukar onödigt mycket energi. I deras ställe finns det framför allt två alternativ: halogen- och LED-lampor. De förstnämnda skiner varmt och behagligt som dåtidens glödlampor, men tar tid på sig att värmas upp och har dessutom en relativt kort livslängd. LED-tekniken är överlägset energieffektiv, men ger ett kallt, blått sken som faller få i smaken. Tills nu.
I slutet av 2015 lanserade Osram, världens kanske främsta lampvarumärke, sin första LED-serie med retrolampor som skiner precis lika varmt och behagligt som dåtidens glödlampor. Lamporna förbrukar minimalt med energi, har en livslängd på upp till 15 år och ser till och med ut som glödlampor.
Osram gav oss i uppdrag att ta fram lanseringens kampanjbudskap och att göra ut kampanjen på butiksmaterial för Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. I kampanjen ingick allt från annonser till kampanjställ, rollups, toppskyltar, hyllvippor och en lampguide i fickformat.